• Palvelut
  • Hakemisto
  • A
  • B
  • E
  • F
  • H
  • I
  • J
  • K
  • L
  • M
  • N
  • O
  • P
  • R
  • S
  • T
  • U
  • V
  • W
  • V
  • Y
  • Ä
Liikunta ja vapaa-aika
Senioreiden liikuntakurssit

Kevätkausi 7.1. - 12.5.2019

Ryhmät eivät kokoonnu hiihtolomaviikolla (viikko 10), pääsiäisenä 19. - 22.4. ja vappuna 1.5.
Jumppaajilla on hyvä olla omat jumppapatjat sekä juomapullot mukana jumpissa.

Välttäkää hajusteiden käyttöä tunneilla, se voi aiheuttaa astmaatikoille sairauskohtauksen. 

Liikuntapalvelut pidättää oikeuden muutoksiin.

Kurssitarjonta:

Kevyt kurssi henkilöille, jotka haluavat liikkua rauhallisesti, mutta parantaa samalla lihasvoimiaan. Kurssi on tarkoitettu ensisijaisesti henkilöille, joilla on jokin liikuntarajoite. 

Reipas kurssi liikkujalle, joka haluaa viikkoonsa aerobista liikuntaa ja samalla keskittyä omaan hyvinvointiinsa. Kurssi sopii henkilöille, jotka ovat jo jonkin verran harrastaneet säännöllistä liikuntaa. Meno on keskitasoista ja tunneilla huomioidaan erilaiset liikkujat.

Haastava kurssi, jossa pääpaino on lihaskunnon ja voiman kehittämisessä kehon huoltamista unohtamatta. Soveltuu parhaiten tottuneille aktiiviliikkujille.

Maanantaisin:

1. klo 9.00 kuntosali, keltakangas, haastava (täynnä)
2. klo 9.00 tuolijumppa, SaNu, reipas
3. klo 11.00 tulijumppa, Monde, kevyt
4. klo 12.00 voimaa vartaloon, Monde, haastava

Tiistaisin:

5. klo 10.15 kuntojumppa, Meltaus, reipas
6. klo 11.00 kuntojumppa, Monde, reipas (täynnä)
7. klo 12.00 kehonhuolto, Monde, haastava (täynnä)
8. klo 16.30 äijien kuntotunti, keskuksentän sali, haastava

Keskiviikkosin:

9. klo 9.00 kuntojumppa, SaNu, haastava
10. klo 10.00 kuntosali, Keltakangas, kevyt (täynnä)
11. klo 10.00 kuntojumppa, Tapionkylä, reipas
12. klo 12.00 kuntojumppa, Vanttauskoski, reipas

Torstaisin:

13. klo 9.00 kuntosali, keltakangas, haastava (täynnä)
14. klo 9.15 kehonhuolto, SaNu, reipas
15. klo 10.15 kuntosali, Keltakangas, reipas (täynnä)
16. klo 11.00 kehonhuolto, Monde, kevyt (täynnä)
17. klo 11.00 kuntojumppa, Rautiosaari, reipas
18. klo 11.30 kuntosali, Keltakangas, reipas (täynnä)
19. klo 14.50 kuntojumppa, Muurola, reipas

Perjantaisin:

20. klo 11.00 Lavis, Monde, haastava

21. ma-pe Omatoiminen kuntosali, seniorit

 

Kurssille ilmoittautuessa muista merkitä kurssin numero (tunnin nimen edessä) ja tunnin nimi.

Tuolijumpassa jumpataan musiikin tahdissa tehden liikkeitä seisten sekä istuen. Tunti etenee alkulämmittelyn jälkeen monipuolisten lihaskuntoliikkeiden kautta loppuvenyttelyihin. Tunnilla käytetään usein apuna välineitä (keppi, kuminauhat, käsipainot).

Kehonhuoltotunnilla keskitytään kehon liikkuvuutta lisääviin ja kehoa avaaviin liikkeisiin. Tunnilla vahvistetaan ryhtiä ylläpitäviä lihaksia sekä syviä lihaksia. Liikkeitä tehdään niin seisten kuin lattiatasossa. Tasapaino, koordinaatio ja venyttely ovat tärkeässä roolissa kehonhuoltotunnilla.

Kuntosalitunnilla keskitytään lihasvoiman ylläpitämiseen ja parantamiseen monipuolisten kuntosalilaitteiden ja lihaskuntoliikkeiden avulla. Ohjaajan opastamana on turvallista harjoitella. Tunti sisältää lyhyen alkulämmittelyn ja loppuvenyttelyt.

Kuntojumppa parantaa kestävyyttä ja lihaskuntoa, sekä lisää kehon liikkuvuutta. Alun askelluslämmittelyssä myös luut saavat monipuolista liikuntaa. Tunnilla keskitytään lihaskunnon ylläpitämiseen ja kehittämiseen monipuolisten seisten ja patjalla tehtävien liikkeiden avulla. Tasapainoharjoitteet ovat olennainen osa kuntojumppaa. Tunnin lopuksi tehdään n. 10 minuutin venyttelyt.

Lavis -lavatanssijumppa on lavatanssiaskeleiden ja jumpan hauska välimuoto. Lavis -tunnilla jumpataan esim. valssin, jenkan, humpan, cha chan ja jiven askelin.

Voimaa Vartaloon on tunti, jossa pääpaino on lihaskunnon kehittämisessä. Tunnilla tehdään lyhyt alkulämmittely ja sen jälkeen monipuolinen lihaskuntoharjoitus eri välineillä. Tunnin aihe vaihtelee kahden viikon välein ja tutuksi tulevat mm. kahvakuulat, käsipainot, kehonpainoharjoittelu ja kuntopiiri. Harjoituksen kesto 55 min, harjoitus on raskas. 

Ilmoittauminen  kursseille alkaa internetissä ti 18.12.2018 klo 10.00 alkaen https://resurssivaraus.rovaniemi.fi tai puh. 040 548 6447 tai 040 545 6671. 


Vesijumpat

Vesijumppia järjestetään eläkeläisille uimahalli Vesihiiden Laguunialtaassa jokaisena arkipäivänä koko toimintavuoden ajan. Vesijumppia järjestetään kolmella tasolla, kevyestä reippaaseen, jolloin jokaisen kunnolle ja toimintakyvylle löytyy sopiva taso. Vesiliikunta sopii usein sellaisillekin henkilöille, joille kuivan maan liikunta on liian raskasta tai niveliä rasittavaa.

Vesijumppiin ilmoittautuminen on aina huhtikuussa ja koska paikkoja ryhmissä on rajoitetusti, ne arvotaan. Vesijumpparyhmät syksylle 2018 ja keväälle 2019 ovat pääsääntöisesti täynnä, mutta peruutuspaikkoja koko toimintavuoden ajan voi kysyä numerosta 040 548 6447. Peruutuspaikkoja tarjotaan ensisijaisesti järjestyksessä niille henkilöille, jotka eivät arvonnassa ole saaneet paikkaa.

Vesijumpan hinta on 4,50€/kerta ja se maksetaan suoraan uimahallin kassalle. Eläkeläisten sarjakortin hinta on 80€ / 20 kertaa. 

Kuntosalin laiteopastus

Keväälle 2019 ei järjestetä erillisiä kuntosalin starttikursseja. Jos haluat aloittaa omatoimisen kuntosaliharjoittelun, mutta kaipaat laiteopastusta, ole yhteydessä puhelimitse liikunnanohjaajaan p. 040 548 6447 tai p. 040 545 6671.

Omatoimi-passi

Toimintakausi 7.1. - 12.5.2019

Omatoimisen kuntosalikurssi oikeuttaa kurssille numero 21. ilmoittautuneet Keltakankaan liikuntahallin kuntosalin käyttöön toimintakauden aikana seuraavasti:

maanantai klo 12.00-14.00  torstai klo 13.00-15.00
tiistai klo 10.00-12.00  perjantai klo 9.00-11.00
keskiviikko klo 12.00-14.00  

Ylläolevat vuorot ovat tarkoitettu omaehtoiseen kuntosaliharjoitteluun ja ne ovat suunnattu eläkeläisille. Kuntosali on tarkoitettu terveysliikuntatoimintaan ja siellä harjoitellaan kiertoharjoitteluna edeten laitteesta toiseen. Paikkaharjoittelu ja laitteiden pitkäaikainen varaaminen on kielletty. Merkkaa nimesi ja Omatoimi-passisi numero kuntosalilla olevaan kansioon. Ovet toimivat sähköisesti ja avautuvat 15 minuuttia ennen vuoron alkua. Kuntosali ei ole auki 19.-22.4. ja 1.5.

Omatoimi-passin hinta on 31€. Lasku tulee netti-ilmoittautumisen jälkeen kotiin. 

 

Liikuntapaikat ja lyhenteiden selitykset

Keltakankaan liikuntahalli = Keltakangas 1, sisäänkäynti talon takaa, alakerrassa käytävän perällä kuntosali.

Monde = Monitoritalo, Pohjolankatu 6, käynti torin puolelta.
Saarenkylän nuorisoseuran talo = Napapiirintie 10