Opetussuunnitelma on muovattu lapsen kehitysvaiheen mukaan. Opetus etenee käytännön ja toiminnallisuuden kautta asioiden ymmärtämiseen ja ajattelun itsenäistymiseen.
Taide on oleellinen osa opetusta. Taiteen eri muodot nivoutuvat päivittäiseen työskentelyyn oppiaineita ja opetusta läpäisten.
3 - 6 viikon jaksoissa syvennytään yhteen aineeseen kerrallaan. Jakso-opetus takaa sen, että oppilaalla on aikaa syventyä aineisiin perinpohjaisesti. Oppikirjoja ei käytetä vaan keskeinen tieto kerätään eri tietolähteistä työvihkoihin.
Kielten opetus aloitetaan varhain. Ensimmäisellä luokalla opetellaan englantia ja saksaa puhuen, laulaen ja leikkien.
Luokanopettaja vie luokkansa 1. luokasta 8.:een asti, yli murrosiän kriisien. Opettajasta tuleekin luja tuki olemassaololle, syvä ymmärrys ja luottamus kehittyy oppilaan ja opettajan välille.
Luokka on kokonaisuus.
On tärkeää, että lapsi kokee kahden suurimman kasvatustekijänsä, kodin ja koulun ymmärtävän toisiaan. Siksi kodin ja koulun yhteistyö on välttämätöntä ja tiivistä.